En vårdag i 2010 står en karikatur av profeten Muhammed på trykk i Dagsavisen. Den er signert avistegner Bård Anderssen. Tegningen snur livet opp ned for Bård og fører til at han blir truet på livet av islamister, og må få hjelp av politiet til å gå i dekning. I et halvt år lever han i skjul, før han til slutt kan dra hjem og plukke opp restene av livet sitt.
I avisene er han ytringsfrihetens frontkjemper, og blant vennene en helt som våget å stå på barrikadene da andre sviktet. Slik lyder det i alle fall i talen på den store hjemkomstfesten. Men Bård er den eneste i forsamlingen som ikke nikker. For den tegningen var jo ikke hans idé. Og var den egentlig av Muhammed?
Karikaturen er en sprakende samtidssatire. En neglebitende kjærlighetshistorie. En oppvekstskildring om livet i skyttergraven mellom skilte foreldre. Det er en roman om hvordan et menneskes livshistorie blir bestemt av andre krefter enn sine egne.