Høsten 2006 hadde Joachim Triers debutfilm Reprise premiere, og mottakelsen var overveldende, både blant publikum og kritikere. Den ble hyllet som en sjelden norsk film, ambisiøs og innovativ, og med klare referanser til den europeiske filmhistorien.
"Istedenfor å følge dydsmønsteret i film, med et tydelig plott som utforsker én idé," har Joachim Trier sagt, "har vi gått en helt annen vei og dyrket mangfoldet og overfloden av ideer. Dette har ikke gitt en strømlinjeformet film, men jeg håper Reprises til tider anarkistiske annerledeshet vil berøre og engasjere."
Det har filmen åpenbart gjort, og den vant blant annet Amanda for beste film, beste manus og beste regi. I tillegg har den høstet priser på filmfestivalen i Toronto og på Kosmorama i Trondheim.
Nå kan man gå manusforfatterne Eskil Vogt og Joachim Trier nærmere etter i sømmene. Boken innholder scener som i det endelige manuset ble kuttet ut, og avsluttes med en samtale med forfatteren Bjarte Breiteig om film, litteratur, og forskjellen mellom å skrive for papiret og for lerretet.